sâmbătă, 18 iunie 2011

Psihanaliză, determinism psihic, hermeneutică




Sigmund Freud, Psihopatologia vieții cotidiene. Despre uitare, greșeli de vorbire, superstiție și eroare, editura Trei, 2010

Problema actelor ratate este una dintre cele mai interesante ale psihanlaizei lui Freud. Acesta constituie tema cărții de față, tradusă din limba germană la Editura Trei.

Volumul cuprinde douăsprezece capitole, fiecare analizînd dintr-un anume unghi fenomenul extrem de complex al actelor ratate: Uitarea unor nume proprii, Uitarea unor cuvinte din limbi străine, Uitarea unor nume și grupuri de cuvinte, Amintiri din copilărie și amintiri-ecran, Greșeala de vorbire, Greșeala de lectură și greșeala de scriere, Uitarea unor imprsii și a unor intenții, Apucarea greșită a unui obiect, Acțiuni simptomatice și întîmpătoare, Erori, Acte ratate combinate, Determinism – credința în coincidență și superstiția – puncte de vedere.

Cu toții ne amintim truisme ale psihologiei de bază: uitarea este un fenomen necesar, fără de care nu am putea trăi sau am trăi foarte greu, întrucît e bine să scăpăm de balastul de date pe care nu le mai utilizăm, ori de acele elemente care ne fac rău (uităm mai degrabă evenimentele neplăcute  decît pe cele plăcute). Dar care este cauza uitării? Unul dintre cele mai pertinente răspunsuri la acestă întrebare rămîne, fără îndoială, cel al psihanalizei, mai exact al lui Sigmund Freud.

Ni se întîmplă în viața de zic cu zi să uităm lucruri (nume, evenimente, ocazii) de care aparent avem nevoie. În acest caz, există un motiv ascuns pentru care uităm și prin intermediul psihanalizei trebuie să îl aflăm. Uităm în acest mod numele unei persoane care tocmai ne-a fost prezentată (semn că poate nu o simpatizăm pe noua noastră cunoștință) sau uităm că aveam de mers undeva (semn că nu doream să facem respectivul drum) etc. În același timp, omitem silabe în rostirea unor cuvinte, litere în scrierea acestora, obținînd un cu totul alt sens decît am intenționat (semn că avem altceva în gînd decît am vrea să arătăm interlocutorului).

Cartea abundă în exemple sugestive din viața autorului ei, a unor cunoscuți sau chiar pacienți, astfel că toată problematica expusă este pe îndelete valorificată și explicitată cititorului. De cele mai multe ori, actele ratate, să zicem uitarea unui cuvînt, ne trimit la un conținut refulat. Faptul că ne amintim un cu totul alt nume decît cel pe care dorim să-l comunicăm interlocutorului (să zicem, numele unui oraș ori al unui sculptor)  ne poate duce la un eveniment anterior, care ne-a marcat și pe care am dori să-l ștergem din memorie. Uneori amintiri întregi, numite de Freud amintiri-ecran, substituie amintiri reale din copilărie legate de anumite traume suferite, în orice caz evenimente neplăcute și, de aceea, refulate.

În mod evident, potrivit lui Freud nu există hazard la nivelul mecanismelor care constituie viața noastră psihică, el fiind adeptul  determinismului. La cauzele care determină uitarea unui nume ori rostirea lui eronată putem ajunge doar cu ajutorul psihanalizei. Inconștientul este fără îndoială real și nu știm în care ipostază ar trebui să ne temem mai mult: că ne-ar  rămîne iremediabil străin ori că se manifestă  indirect, prin vise, acte ratate, gesturi inexplicabile.

În viața psihică nimic nu e arbitrar, nedeterminat (p. 288). Chiar atunci cînd ne gîndim la un număr foarte mare, primul care ne vine în minte, la întîmplare, la o analiză mai atentă vom descoperi că acesta are o profundă semnificație pentru noi, pentru viața noastră, chiar dacă nu l-am ales în mod deliberat. Deși aruncat neintenționat, acesta este, de fapt, determinat din inconștient (p. 289). La fel atunci cînd greșim un nume ori în cazul oricărui alt act ratat, există o motivație inconștientă pentru care am folosit acel nume și nu un altul.

Psihologia abisală a lui Freud este o hermeneutică, insistînd asupra faptului că există motive inconștiente incontestabile, fie că ajungem să le descifrăm, fie că uneori nu ne e dat să le accesăm decît în mod eronat, fie că reușim să construim interpretări  complexe ale viselor ori actelor ratate. Același mecanism prin care iau naștere visele (condensări și formațiuni de compromis) stau la baza apariției actelor ratate: gînduri inconștiente se exprimă în mod neobișnuit, prin asocieri externe, ca modificare a altor gînduri (pp. 325-326). Ceea ce în mod conștient respingem (sentimente  egoiste, de gelozie, de ostilitate, dorințe imorale se manifestă într-o formă sau alta (vis, act ratat).

Diferența dintre psihanaliză și superstiție ar consta în aceea că superstițiosul proiectează în exteriorul său (presimțiri, vise profetice, experințe telepatice, manifestarea unor forțe extrasenzoriale) explicații pe care  mai degrabă ar trebui să le caute în interior. Superstițiosul  interpretează coincidențele (fapte aparent inexplicabile, bizare) printr-un incident, în timp ce psihanalistul va face referire la un gînd ascuns, la o motivație inconștientă. Pentru Freud există coincidențe în realitate, dar nu există hazard psihic, pentru superstițios invers, acesta din urmă crede în hazardul psihic. Orice acțiune ”întîmplătoare”, faptul că ne ”trezim” în alt loc decît am avut în mod conștient intenția să mergem, nu este un fenomen al hazardului, ci o acțiune cu intenție inconștient ce trebuie descifrată, interpretată.

În mare parte, concepția mitologică despre lume nu este, potrivit lui Freud, altceva decît psihologie proiectată în lumea exterioară (p. 305). Metafizica, în sensul de încercare de construire a unei realități extrasenzoriale, trebuie transformată în metapsihologie, într-o psihologie a inconștientului, care se ocupă de chiar înțelegerea motivațiilor inconștiente, de ”cunoașterea” factorilor psihici și a relațiilor inconștientului (p. 305).

 Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2011/06/psihanaliza-determinism-psihic.html
 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu