joi, 15 noiembrie 2012

World Philosophy Day



 

Scenariul vieții fiecăruia are un caracter filosofic ce merită explicitat. În permanență ne confruntăm cu alegeri de tipul da/nu, solicitări cotidiene, de neevitat, fie că ne propunem să le conștientizăm, fie că nu: mă trezesc dimineață - să mă ridic sau nu din pat, să-mi fac sau nu cafeaua, să plec la serviciu sau să chiulesc etc. Toate aceste alegeri sunt ghidate din umbră de credințele (presupoziții, prejudecăți, convingeri fundamentale) personajului în cauză, gen ”Tutunul dăunează grav sănătății”/”Cel mai bine te pregătești pentru o nouă zi cu o țigară matinală”, ”Cafeaua este cel mai bun remediu împotriva somnolenței”/”Prefer ceaiul deoarece cofeina este iritant gastric”, ”Nu lucrez duminica (deși șeful m-a chemat să fac ore suplimentare, refuz categoric și mă prefac bolnav)”/”Orice zi fără activitate este o zi pierdută” etc.
Răspunsurile pentru o zi din viața mea, să luăm, de pildă, 15 noiembrie 2012 sunt: Dimineață am băut o cafea, am mers la facultate (seminar despre catharsis), apoi am luat prânzul, am facut baie, am citit Apocalipsa (deoarece am promis studentului meu preot că o voi face, plecând de la ultimele discuții avute la seminar)/ sau (poate) [încă] nu, iar seara am mers la o lansare de carte. Într-un scenariu paralel, în cadrul unei alte lumi posibile, răspusurile ar putea fi diferite.

Contează deciziile noastre de zi cu zi, dintre cele mai banale, pentru armonia universului de care vorbeau stoicii? Contribui eu prin faptul că aleg să beau ceai sau cafea și prin ceea ce decurge de aici la o anumită devenire a lumii?  La un mai bun (sau mai rău) mers al universului? Sunt cu ceva mai presus deciziile prin care  antrenez principii morale (ex. ”Nu cred în sfaturi”, ”Promisiunile trebuie respectate”) ori în care pun în joc constructe dintre cele mai glorioase ale minții omului (implicând convingeri religioase, etice sau estetice etc. )?

În ce măsură (dacă) deținând sistemul de credințe după care ia un om decizii, am putea hotărî destinul respectivei persoane la un moment dat? Există un asemenea moment când sistemul convingerilor fundamentale este complet? Dacă da, care anume ar fi acela? Ori când alegeri de tipul da/nu ar deveni de prisos, orice alegere însemnând, de fapt, același lucru cu a alege opusul ei?

Am intenționat doar să semnalez caracterul filosofic al vieții fiecăruia dintre noi (azi, a treia joi din noiembrie 2012, Ziua mondială a filosofiei). Fie că ne dăm seama, fie că nu, existența noastră cotidiană are, inevitabil, valențe filosofice.


Dana Tabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2012/11/world-philosophy-day.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu