vineri, 19 aprilie 2013

De ce joi?


Spectacolul de teatru S-a întâmplat într-o joi, pus în scenă la Teatrul Fix din Iași de Adi Iclenzan (încă se mai joacă), se bazează pe un scenariu original aparținând tinerei autoare de text dramatic Elise Wilk. Distribuția: Laura Bilic (vânzătoarea), Ioana Grigoriu (studenta, menajera), Stanca Jabenițan (elevul, secretara), Cătălin Mândru (bătrânul, taximetristul), Mihai Pintilei (șomerul).

Cu toate că am fost la premieră, practic undeva spre sfârșitul anului trecut, doar recitind piesa de teatru, întreaga reprezentație mi se reactualizează punct cu punct. Deoarece este un text extrem de actual în ceea ce privește oralitatea. Însă textul mai e o țesătură de povești ale unor personaje, cu care spectatorul nu trebuie să dorească să se identifice. Aceasta este cred și ideea piesei, de a nu dori să fim ca acei ghinioniști (cărora li se întîmplă un lucru nefast într-o joi). Folosesc termenul ”piesă” nu sinonimic pentru producție teatrală și nici în sensul de piesă de teatru. În cazul de față, chiar nu fac diferența dintre text și spectacol: spectacolul este text (deoarece textul determină, dacă nu chiar domină reprezentația) și textul este un spectacol în sine (pentru că e foarte palpabil și extrem de viu).

Regia respectă întru totul textul la nivel de replică, schimbând doar uneori ordinea intrării în scenă a personajelor (din motive ce au de-a face cu distribuirea actorilor în roluri și cu modul de organizare a spectacolului) și optând pentru mai puține povești din zece câte a scris dramaturgul. Montarea mizează pe compartimentarea spațiului din Teatrul Fix și pe jocul actorilor, care nu fac altceva decât să relateze, fiecare, o istorie personală. Umorul negru este construit de autoare, pentru că mai toate poveștile conțin doze de cinism, macabru, absurd. Comicul producției survine din modul în care personajele au fost costumate sau din umorul de limbaj, dar și de cel generat de situații. Situațiile dramatice sunt statice (excepție făcând, poate, expansivitatea lui Mihai Pintilei, de la un moment dat, ce creează o imagine dinamică). Per ansamblu, chiar și în cazul situațiilor statice, imagistica stârnită în privitor nu e de neglijat (și mă simt datoare să remarc aceasta). Cu atât mai mult cu cât totul e clădit pe replică scenică, aproape că nu se poate vorbi de decor, iar elixirul montării îl reprezintă efectiv textul lui Elise Wilk (premiat la concursul DramAcum în 2008).  Inițial, personajele sunt poziționate în penumbra barului (situat dincolo de ușile glisante), fără ca spectatorul să le poată distinge. Se folosește ca modalitate a separării scenelor figurația actorilor care urmează să intre ori și-au terminat rolul și un TV care trece de pe canalul 0 pe o imagine statică oarecare. Actorii interpetează, în cea mai mare parte, mai multe roluri (nu e o soluție nemaiîntâlnită, în cazul de față funcționează, cred, un principiu al economiei repartizării rolurilor). Prin urmare, stilul regizoral este realist, simplist și eficient. Rolul de apreciat al regizorului constă în lucrul cu actorul, care mie îmi pare a fi rezultanta unui tip de workshop, de la care s-a plecat în distribuirea rolurilor și în construirea caracterelor. În această ordine de idei, țin să evidențiez contribuția regizorului: trecerea de la personaj (cel creat de textier) la caracter (modul cum actorii se desfășoară în spectacol).

Dintre ”ghinioniștii” zilei de joi care intră în scenă, îi voi menționa în ordine aleatorie. Ioana Grigoriu m-a interesat artistic pentru abilitatea biene gestionată de a juca două roluri aflate la poluri opuse (în același spectacol). Același lucru se întâmplă și în cazul Stancăi Jabenițan (numai că prestațiile actoricești ale acesteia ar putea fi cotate ca performative, dar nici pe departe ca performante, în contextul spectacolului; în ceea ce privește nivelul actoricesc general, nu sunt remarcabile). Laura Bilic interpretează un singur rol, dar e  ceva ce n-am mai văzut în jocul dânsei până acum. Duce rolul la limită și construiește tendențios artificial caracterul. Este în mod cert pe un contre emplois, care îi reușește admirabil. Cătălin Mândru, prin cele două intervenții în spectacol ale sale (de asemenea roluri opuse), ar putea vrea să ne facă să râdem cu suspine și să plângem în hohote de râs (performanța carierei sale actoricești de până în prezent rămâne rolul din ”Visul unei nopți de vară”, regia Radu Afrim), dar realizează două acte comico-tragice, unul realist, celălalt absurd (după cum dictează situațiile dramatice textuale).

De ce tot ce poate fi mai sinistru și mai nefast se întâmplă aici într-o joi? Din întâmplare ori, simplu, din capriciul (alt)cuiva, din curiozitate morbidă și dorința de a ”proba” viața altuia, dintr-o singurătate acerbă și nevoia de a avea apropiați, fie ei și niște poze, din cupiditate mascată, din nevoia de a evada din propria viață,  din necesitatea de autoiluzionare, dintr-o simplă superstiție, din dorința de aglutinare cu o personalitate opusă, de a renunța la propria identitate pentru o toană a unei minți noninteligente, din nevoia de aventură, pentru a scăpa de o zi grea, printr-un accident provocat etc.

P.S. Personal, am scris acest articol într-o joi pentru că...

 
Dana Tabrea

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu