vineri, 31 mai 2013

Teatrul ca interacțiune cu publicul (prin mine)


Dintre spectacolele tinere prezentate într-un așa-zis concurs, în cadrul Festivalului Contemporanis de anul acesta, s-a întâmplat să particip realmente la un performance adus de la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj-Napoca de Diana Nedescu, sub îndrumarea profesorilor Ionuț Caras și Mara Opriș: ”Numele meu nu este Pascal”. Concepută în maniera unui show nonconformist, cu implicarea publicului, desfășurat într-un spațiu pe măsură, Clubul creatorilor, povestea ia ca punct de plecare romanul lui Pascal Bruckner, Luni de fiere, fără a avea, însă, nicio legătură cu acesta. Dar ideea de bază pe care o are în vedere romancierul francez poate fi regăsită și la nivelul scenariului construit de tânăra studentă din Cluj: pericolul pe care disoluția personalității unuia dintre parteneri îl poate reprezenta într-un cuplu dacă jocurile de putere și nevoia de dominare intoxică relația, în același timp fascinația morbidă care intervine în cazul spectacolului de față atunci când între respectivii parteneri se schimbă manipulatorul mental.

Din păcate, publicul, cu toate că a fost format în cea mai mare parte din tineri care au legătură directă cu teatrul, a privit cu prea multă detașare - poate chiar ironie – acest performance, nelăsându-se implicat în interactivitatea inițiată de tânăra exploratoare în artele spectacolului. Întâmplarea face că am stat în primul rând (stânga, privit dinspre public, dreapta – dinspre scenă). Personal, am empatizat cu monologul din prima parte când, inversând rolurile din ”Luni de fiere”, într-un scaun cu rotile și cu o mască chirurgicală pe față, Diana agonizează strident pe marginea întrebării ”Cine sunt eu?”. Observând cu siguranță acest lucru, în următorul moment scenic actrița vine în locul unde mă aflam și-mi întinde brusc mâna: ”Eu sunt Diana. Tu?”. ”Nimeni”, răspund la fel de prompt. Mă trage de mână și mă aruncă, efectiv, în scenă. Urmează un moment de tatonare, mă simțeam ușor indignată, dar cred că afișam o oarecare nedumerire: Ea: ”Cum e să fii în locul meu?”, Eu: ”Rău”. Se așează în locul meu și începe să repete aprins: ”Vrei să fii în locul meu? Vrei să faci ceea ce fac eu? etc.”. Mă îndrept lent înspre microfonul înfășurat într-un voal alb, pe care îl observasem dinainte și spun ”Nu vreau”. Diana, din primul scaun dreapta privind dinspre scenă, devenea tot mai impacientată: ”Vrei să fii safe, vrei să fii safe?”. ”Nimeni”/Eu, din nou în microfon: ”Sunt”. Momentul e cam pe sfârșite, actrița îmi face semn discret să-mi reiau locul. Pe parcurs, au mai existat și alte secvențe de interacțiune cu publicul, nu tocmai atinse de inventivitate, lumea stătea acolo ”ca la spectacol”. Din ceea ce a reieșit, scopul respectivului performance era acela de a testa nivelul traumatic până la care spațiul de joc poate ajunge. Constat, nu fără oarecare tristețe, că publicului ieșean îi lipsește capacitatea de empatizare și nevoia de a se lăsa purtat într-un joc, oricât de excentric ar putea părea acesta. Reacțiile mele nu le voi divulga aici în totalitate, voi mai spune doar că am fost surprinsă în mod real și cred că teatrul ar avea nevoie tot mai mult de interactivitatea cu publicul. Dacă miza spectacolului nu e de (re)găsit în ceea ce urmărește să obțină prin spectator, atunci poate că ar trebui să ne punem serioase întrebări privind rolul teatrului în lumea noastră.

Tehnic, notez o proiecție de bază, construită pe circularitate (ceea ce la început doar citești pe buze, pe ecranul din fundalul scenei, la final chiar auzi), fără elemente  spectaculoase, unele acte de improvizație ale performerului Diana Nedescu (deși aceasta mi-a mărturisit că nu, eu le-am observat, iar la unele chiar am participat); în continuare, o scenă cu decor minimalist, dar efectiv zguduită coregrafic și vocal de prezența interpretei; mesajul este transmis nu atât prin vorbe care rămân (”Dacă taci, nu auzi”, "Cuvintele mele sunt lacrimile mele"), cât, mai ales, prin gesturi extreme (femeia, al cărei nume nu vrea să fie Pascal, își taie ciorapii plasă cu un foarfece, își arată sânii marcați chirurgical, izbește un cocktail de pereți etc.). Regizoral ar mai fi de lucru, în sensul că, în ciuda dezinvolturii scenice, nu toate întoarcerile și mișcările din scenă par justificate; soluțiile regizorale nu sunt întotdeauna cele mai fericite și nu pot fi salvate iconic pentru că, în cazul unui performance, nu-mi permit să aplic o grilă de interpretare simbolică (de pildă, folosirea jumătăților unei lămâi pentru cerceii de aur). Ar mai fi și varianta că performerul se lovește de  rezistența publicului, de privirile celor din sală ca de un zid, în loc să se simtă însoțit în călătoria dinspre femeia – victimă înspre femeia – călău.

 A empatiza înseamnă a înțelege, iar a înțelege înseamnă a iubi. Cu stupoare constat că foarte mulți oameni fac teatru ori pretind acest lucru, dar nu-l iubesc. Și câte acuzații nu primesc pe nedrept de la persoane avizate, dar prin vinele cărora nu curge sânge teatral... Da, cineva m-a avertizat deja că scriu ”contondent” și cred că are perfectă dreptate. Deși este un termen prea dur pentru a-l folosi ca epitet al unei scriituri. Acum am în față două variante: sau să las cuvintele să spună povești smoothly sau să tai în carne vie... Dacă e că nu știu încă să înfig un pumnal al criticii, atunci aș putea învăța. Într-o zi.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu