sâmbătă, 7 iunie 2014

Imagine, cromatică și corporalitate în Femeia mării


Cel mai recent spectacol montat de Radu Afrim la Iași este un banchet cromatic în tonuri de turcoaz (verde și albastru), îmbinând în cel mai fericit mod în câteva rânduri roșul cu albastru (o combinație de culori vie, puternică, vibrantă), beneficiind de video mapping în culorile anului – lime și magenta, proiecție video, jocuri de lumini, contraste de lumini și umbre pe fundal. Atmosfera și efectele speciale (fumigene, sunete accentuate) sunt concepute regizoral în stilul inconfundabil al lui Afrim, numai că la nivel tehnic există uneori unele probleme (ca atunci când se proiectează lumini pe chipurile Ellidei și al lui Arnholm) în îmbinarea tablourilor unde, pe de o parte, suportul tehnic este lăsat cumva la semi-vedere, iar, pe de altă parte, am remarcat o ușoară stângăcie. Deși momentele sunt bine construite, coeziunea spectacolului nu se realizează pe deplin.

Actorii au microfoane pentru a se face auziți în întreaga sală. Microfoanele distanțează vocea actorului, iar atunci când jocul este dramatic (implicat) se instalează un contrast interesant, regăsit și la alte niveluri în acest spectacol. Alegerea distribuției pare să se fi făcut pentru calitățile corporale ale actorilor: asistăm la o afirmare a corpului uman, care în multe dintre situații, parodic sau bizar, se apropie de forma unui pește. În cea mai mare parte a timpului, actorii sunt desculți. Ellida este bine clădită și de cele mai multe ori apare fie cu un crap în mâini, fie în ipostaze când marea este sugerată imagistic și cromatic; Arnholm este solid, trupeș și de câteva ori el aduce la modul amuzant, printr-o anumită poziționare a membrelor exterioare, cu un pește. Wangel are trăirile unui pește care se zbate pe uscatul singurătății în doi, dar și pe cele ale unui naufragiat pe o insulă pustie. Mezina, Hilde, într-o imagine specială, însoțită de o sonorizare neobișnuită, cambrează și-și prinde gleznele prin interior, simulând un pește fantasmagoric. Hans, sculptorul în plastilină, este subțire, filiform și o însoțește uneori pe Hilde în mici scene în doi secundare, alteori formează o compoziție umană seminud încadrat de cele două surori, în fața unei proiecții impresionante pe ecranul de fundal, cu spatele la spectatori.

În forma câtorva imagini insolite, spectacolul rămâne în memoria spectatorului. Dintre acestea, aș supune atenției unitatea amorfă compusă din corpul Adei Lupu și o caracatiță purtată în spate, șocând prin capul copilului aflat în centru: pe fundalul unor proiecții cu vapoare și al șuierului de îmbarcare, Ellida rostește o propoziție crucială pentru definirea tipului de relație de dependență domestică în care se găsește: ”(Pe Wangel) nu mi-l pot aminti când nu este prezent”. Raportul cu ceea ce este absent prin amintire, gândire la sau dor/ (tânjire după apropierea de) definește relația cu Străinul în care s-a găsit în tot timpul conviețuirii cu Wangel. Ellida trăiește într-un soi de amorțire, lipsită de conștientizarea propriei situații (”Ce-am spus?!”). Teama de a trăi autentic delimitează punctul de plecare al conflictului dramatic și marchează un moment-cheie în spectacol: Ellida nu este neapărat o femeie în carne și oase, deși o avem în fața ochilor, mai încarnată chiar decât ne-am fi putut-o imagina. Ceva este în permanență ascuns de prezența firească, discretă, oarecum neșlefuită a Irinei Răduțu Codreanu – Ellida reprezintă starea de spirit a celui ce fuge, refuzând anxios să se trezească ori să iubească, iar bărbatul tainic, din adâncul minții ei nu-i decât o superficială iluzie de veridicitate și confirmare a propriei autonomii.

 În al doilea rând, relația Ellidei cu Wangel are un parcurs în spirală, înregistrând și plusuri și minusuri. Din partea de sus a scenei sunt coborâte șapte geamanduri, dublate de alte șapte pe care Wangel le așază entuziast pe scenă – cei doi aleargă printre ele ori le sar ca pe niște obstacole, Ellida primind în dar de la soțul ei imaginea mării (”Aici e marea!”). E unul dintre puținele momente când Wangel este lucid fără a suferi, alături de o Ellida ingenuă și semiconștientă. Alcoolic și malițios, Wangel are uneori crize convulsive, ce-i scot la suprafață trauma neîmplinirii în relație. Alteori este ironic și se răzbună pe cei din jur pentru propriile frustrări. Discuțiile dintre soți sunt comune, desprinse parcă din viața oricărui muritor, dacă nu de-a dreptul caraghioase. Una dintre aceste conversații are loc în fața unui panou de proporții pe care sunt proiectate uscătoare de păr: cele două fete, îmbrăcate în albastru, respectiv turcoaz își usucă pletele cu nonșalanță, diluând astfel tenta dramatică a oricărei comunicări dintre soți. Nu e pentru prima dată când mijloacele detașării și cele ale implicării se armonizează. Dacă atmosfera spectacolului este una de implicare pe anumite secvențe, automat tablourile se vor succeda astfel încât pasajele de implicare (proiecție, joc actoricesc dramatic, privire ori accente sonore semnificative) și cele de detașare (ironie, persiflare, zeflemea) să se completeze. Pe cât de grave anumite momente, pe atât de lejere altele; liric și prozaic, metaforic și derizoriu, spectaculos și banal, elegiac și caricatural sunt câteva dintre categoriile estetice contrastante ce pot fi decelate.

Alături de simbolistica cifrei șapte, se mai pune accent pe cifra doi. Bucătăria supraetajată, cu animale marine în interiorul obiectelor electrocasnice și oameni încercând să evadeze din segmente de decor, alături de pești, circulând într-o parte și într-alta a spațiilor multiplu împărțite, este inițial ornată cu nuferi și crini – crinii sunt aranjați în două vaze simetrice, doi paraleli în picioare și restul plasați pe lateral. Cu toate acestea, compozițiile umane realizate de regizor prezintă trei elemente. Cea de final îi reunește pe protagoniști într-o rocă de proporții cu interior perforat – central, Ellida, lungită, în lateral atât Wangel, la bază, ținând-o de mână, iar Străinul - într-o scobitură a rocii, sprijinindu-și mâna de piciorul femeii. Cei doi intonează parodic ”Song to the Siren”. Cu această imagine este anunțat semipoetic sfârșitul verii și începutul nopții polare.

 

(Femeia mării, după Henrik Ibsen, regia: Radu Afrim, distribuția: Ionuț Cornilă/ Wangel, Irina Răduțu Codreanu/ Ellida, Dumitru Năstrușnicu/ Arnholm, Cosmin Maxim/ Străinul, Andrei Sava/ Hans, Ada Lupu/ Hilde, Ana Apetrei/ Bolette, scenografia: Alina Herescu, video design: Andrei Cozlac, Iustin Șurpănelu, asistent regie: Cristi Avram, premiera: 1 iunie, Sala Mare, TNI)

 
Dana Tabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2014/06/imagine-cromatica-si-corporalitate-in.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu