vineri, 24 mai 2013

20th Year Anniversary


În ediția de anul acesta a Festivalului studențesc Contemporanis (17-20 mai), secțiunea de teatru profesionist a inclus mai multe producții, dintre care mi-au atras atenția în mod special spectacolul de teatru documentar Capete înfierbântate (regia: David Schwartz) și spectacolul Mai întâi te naști (regia: Radu Afrim). În prezentul articol mă voi referi la prima dintre cele două montări menționate, cu atât mai mult cu cât tema în cauză îmi este extrem de familiară; am dezvoltat eu însămi anul trecut o cercetare asupra chestiunii istoriografiei ca lectură a trecutului din perspectiva prezentului, ca mod de a face apel la mărturiile trecutului în scopul obținerii anumitor răspunsuri ori soluții în prezent, iar nu ca demers pozitivist menit să scoată la iveală vreun  fapt istoric ca atare. La limită, istoria este o ”fabulă” ce se (re)scrie cu fiecare lectură alternativă a mărturiilor trecutului. Am încercat în 2012 chiar și un un exercițiu cu studenții de la Filosofie, luând ca punct de plecare mai multe niveluri ale trecutului practic (ce se opune trecutului obiectiv/istoric propiu-zis, ”mort” și lipsit de utilitate din perspectiva prezentului): 1. trecutul încapsulat (urmele din prezent a ceea ce am trăit, nivelul trecutului închis în prezent, în termeni freudieni refulat, lipsind posibilitatea de a fi readus la suprafață/ actualizat, dar care determină din umbră cine suntem, ce facem, ce gândim), 2. trecutul reamintit (acele date ce pot fi reactualizate în memoria prezentă), 3. trecutul reactualizat (nu mai este vorba de memorie ca reactualizare ce se produce la nivel individual, ci sunt reactualizate experiențe itemizate, devenite exemplare pentru și utile în prezent), 4. trecutul viu (ceea ce supraviețuiește din trecut și care ne vorbește despre situația noastră actuală). Foloseam atunci, spre ilustrare, o altă producție teatrală, arătând cum funcționează cele patru niveluri printr-un chestionar simplu adresat studenților.

De această dată, având acces la spectacolul extrem de alert al lui David Schwartz, în care performerul Alexandru Potocean împlinește o sumă de roluri de compoziție, cursiv, atent, fără fisuri, cu o măiestrie actoricească de invidiat și dezvoltând caracterele cu o doză de umor și ironie necesară pentru a crea un relâche de la mesajul fervent: ”Trăim mineriade în fiecare zi. Viața românilor e o mineriadă. Mor oameni de foame sub ochii tăi în fiecare zi și statul le dă în cap c-o bâtă. Și totul e orchestrat în așa fel încât ai senzația că tot românul dă în cap românului. Actorul ia distanță de personaje și pune în joc foarte multă ironie; nu e loc de melodramă. Spectacolul lui David Schwartz a ridicat o sală întreagă de tineri în picioare la Teatru Fix, tineri care nu au fost prezenți la evenimente, dar care sunt, poate, mai prezenți, mai actuali, mai vii ca niciodată!

Legătura dintre scene este ireproșabil asigurată, prin fond sonor adecvat, în semiobscuritare, prin time outuri, care practic fac parte din spectacol. Mulțumiri alese Mihaelei Michailov pentru textul atât de dens, bine documentat și fluent, constituindu-se într-o suită de monoloage-martor la evenimentele din 13-15 iunie 1990. Fenomenul Piața Universității marchează o altă cezură în istoria recentă a românilor, despre care nu se va putea vreodată scrie în mod definitiv, reconstituit din declarații și surse diverse. Regăsesc în acest spectacol toate cele trei niveluri ale trecutului practic pe care le-am enunțat mai sus. În primul rând, suntem mărturisitorii nemărturisiți, deoarece, în cea mai mare parte, nu putem, nu vrem sau efectiv nu avem cum să ne aducem aminte. A rămas oare ceva la nivel emoțional, mental ori acțional, care să ne determine în prezent? Ce amintiri personale (dacă există) au martorii acelor evenimente? În ce măsură (și dacă da, care sunt acestea) ne raportăm la norme, valori, simboluri, modele atunci când se pune problema reactualizării respectivelor evenimente? Și, în ultimul rând, dar ceea ce este cel mai important: ce a supraviețuit din trecut și cum se raportează trecutul la situația noastră actuală ori ce ne poate spune trecutul despre noi? De asemenea, ce probleme actuale am putea astăzi soluționa plecând de la trecut și mai ales cum am putea schimba prezentul, dat fiind trecutul nostru recent (dacă acestea sunt cu putință)?

Faptul istoric, ne arată în mod explicit spectacolul lui David Schwartz, este o construcție, având ca punct de plecare surse-martor diferite. Bunăoară, un militant în Piața Universității, pentru care amintirea reprezintă o povară (dar care atinge miezul problemei trecutului viu): ”Dar…mă rog…eu caut să uit. Sau de fapt caut să nu uit. Caut să uit ce mi s-a întâmplat mie dar caut să nu uit ce-au făcut ei. Și dacă se mai repetă chestiile astea e grav”.  Sau Cristian Pațurcă, cel ce-a compus ”imnul golanilor”, care a constatat gravitatea faptului că: ”Piaţa Universităţii a creat disensiuni mari între clasele sociale, chiar în familii, divorţuri. (...) noi n-am vrut să stricăm societatea românească, am vrut numai să continuăm tot ce-am început în decembrie. Şi după fiecare şansă vine şi un ghinion”. Sau Doru Mărieș: ”Şeful de stat major recunoaşte: n-am vrut să execut ordinele lui Iliescu. Iliescu personal dă ordin la unităţi şi generalul respectiv care primeşte ordinul scrie, pentru că şi-o furase o dată la revoluţie cu Iliescu, la orele cutare ne cere atîţia soldaţi (...) Cine avea dreptul să scoată din nou, după şase luni, armata, ARMATA împotriva propriului popor?”. Sau Marian Munteanu, fondatorul Ligii studenților: ”A fost o acțiune teroristă a statului împotriva cetățenilor (...) Avem o administrație păcătoasă de 300 de ani. Statul ăsta, din păcate, e construit pe un fundament fanariot, ale cărui reflexe sunt vizibile și astăzi”. Mai apoi un miner, care face mărturia apelului manipulator bine-știut, care l-a prins alături de alți ortaci în drum spre București, dar nu numai…La final, Miron Cozma, într-un rol de un comic savuros: ”mama mea cînd m-a născut, mi-a spus că eu sînt clona lui Vlad Ţepeş!”, Ion Iliescu, propovăduind împotriva însăși violenței: ”Au fost asemenea capete înfierbântate, iraționale, pentru ca întotdeauna faptele violente sunt provocate de astfel de minți rătăcite și înfierbântate” (justificând acțiunile minerilor prin apel la ”noua ordine” instalată împotriva ”anarhiștilor” și a ”forțelor legionare” și ca reprezentând ”efectul iar nu cauza violenței”) și Mircea Dobrovicescu (deținut torturat la Măgurele); ecoul poemului acestuia, citit in Piața Universității, rămânându-ne undeva în cerul gurii: ”(...) Stau şi privesc pe fereastră maşinile albe ale securităţii/ În oraş se trage cu gloanţe adevărate/Aţi minţit cu toţii!/Ole, ole, ole, Ceauşescu unde e?”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu