sâmbătă, 7 martie 2015

Reconstrucție versus reamintire. O istorie personală


 
Variațiuni pe modelul Kraepelin (sau Câmpul semantic al tocăniței de iepure) e un script caracterizat prin discontinuitate și fragmentaritate, compus din cadre care pot fi reorganizate, reintercalate, oprite, eliminate – după cum sugerează indicațiile autorului italian Davide Carnevali –, reprezentant al noii dramaturgii. Numai textul de față (2008) a fost tradus până acum în engleză, franceză și germană și montat ca spectacol propriu-zis, spectacol-lectură sau radiofonic în Europa și SUA, suficient pentru a ne face o idee asupra renumelui dramaturgului în teatrul contemporan. De asemenea, piesa a primit trei premii importante în 2009 și 2012, motiv convingător pentru o punere în scenă în premieră pe țară, eveniment fericit întâmplat la Teatrul Național din Iași.

În teatru cel mai puțin de dorit e ca valențele unui text să depășească posibilitățile regizorale. Pentru că textele pot fi salvate prin regie, dar regia prin text – nu. Iar acolo unde raportul dramaturgie-regie este echilibrat, indicațiile auctoriale respectate pentru că piesa implică deja cea mai bună dintre toate montările posibile, practică obișnuită în mediul artistic occidental, șansele de a obține o producție care să respecte standardele internaționale sporesc. Alexandru Dabija nu e decât prea puțin recognoscibil ca stil în această punere în scenă. Îl caracterizează jongleriile la limita dintre tradițional și modern (decor antique, mijloace regizorale en vogue), verva licențiozităților, extrem de temperată de data aceasta, înclinația înspre grotesc, ridicol, fără a le contrabalansa prin sublim, înspre ironic și absurd (uși fără chei, ferestre luminate și noaptea, personaje care vin învălătucite prin perdele nu se știe de unde și pleacă nu se știe încotro). Mesajele profunde transmise de piesă nu rămân însă latente, ci izbucnesc intens, datorită conceptului audiovideo, proiecțiilor, dar mai ales video mapping-ului, și tehnicii video la puterea a treia (inedit, sugerat de script).

Kraepelin nu-i decât pretextul pentru a introduce subiectul demenței degenerative congenitale într-un context mai larg. Protagoniștii sunt trei oameni (Primo Uomo, Secondo Uomo și Terzo Uomo), cărora le sunt distribuite roluri diferite (tată, fiu, doctor); însă aceste roluri sunt alternative (de aceea, F. e detașat, iar D. implicat). În prima scenă, Primul om îl va numi pe Al Doilea om ”tată”, iar în ultima, repetată circular, ”fiu”. Într-o scenă filmată, cei doi răsfoiesc albumul de fotografii (depozitar al memoriei individuale a lui T. atins de procesul degenerativ iremediabil); T. e distras, lucru care se va vedea și la F. într-un alt moment. Nu doar identitatea unor inși particulari este în joc, ci a întregii Europe. De la CECO (Declarația lui Robert Schuman din 1950, reunind șase state europene pe baze economice) la dezideratul pieței globale de astăzi, Europa propune sensuri noi pentru autodefinire. Și în plan politic identitatea Europei este în continuă variație.

Frica de schimbare este motivul pentru care T. opune rezistență la transformare (numele orașului Breslau/Wroclaw) prin refuzul memoriei (ani, nume, amintiri personale) – (se eschivează când trece prin fața marii oglinzi înrămate în centrul peretelui de fundal). Psihanalistul îi trezește teamă, deoarece sapă în inconștient, aduce amintirile la suprafață, poate induce false amintiri. ”Rețeta” presupune răsfoirea albumului foto, rememorarea numelor apropiaților, întrebări despre trecut, cerința de a povesti un eveniment semnificativ, de a da curs amintirilor chiar și confuze, modificate în imaginație, filmări cu toate acestea, în care să se recunoască. Astfel, sondând imaginile care au rămas întipărite în memoria lui, reconstituind firul roșu care le unește, se caută scoaterea la iveală a ceva important, refulat. Pentru a ajunge la povestea acestui om, la datele care-i conferă o identitate.

Reconstrucția istorică și reamintirea se opun. Deoarece reamintirea presupune reflectarea faptului ca atare, iar reconstrucția – recrearea istoriei (în baza ideii că nu există fapt istoric în sine, doar reactualizarea faptului în imaginație, plecând de la mărturiile improbabile ale surselor istorice). Ideea lui Carnevali, inspirată de psihanaliză, e aceea că am putea vorbi de reconstrucție istorică la nivel individual. T. este asistat să își amintească, acesta preferând însă să își reconstruiască trecutul în imaginație. A fi om înseamnă a fi artist, capabil să îți recreezi propriul trecut.

F. e martorul indirect al unei istorii obiective a individului. T. nu a mers pe front (jocul de-a maiorul și sergentul din scena a doua e o făcătură, nu și teama din final, când răstoarnă totul în jur), a mituit comisia (cu iepurele împăiat, o năzbâtie regizorală ironică și comic-grotescă), pretinzând că suferă de apendicită; soția/iubita l-a părăsit, fugind cu un soldat american; tabloul lipsă nu-i decât o banală reproducere înrămată. În schimb, istoria personală a lui T., reconstruită după legile estetice ale recombinării imaginilor, arată cu totul altfel: nu atât experiență personală, cât preluată din mentalul colectiv, războiul i-a lăsat traume (prin proiecții, referințe extratextuale la Al Doilea Război Mondial); în opinia sa, războiul echivalează cu pierderea identității socioculturale (a doua înfățișare în fața comisiei), urma tabloului, un gol al memoriei, în locul căruia ne putem imagina orice (speranța, posibilul, o icoană) chiar e o piesă-cheie în puzzle-ul de amintiri disociate – o reproducere a tabloului ei preferat, pe spatele căruia i-a scris o declarație. În anul 1887 (!), în timp ce lua cina cu soția într-un restaurant de ziua ei (își amintește cu lux de amănunte fiecare detaliu), iepurele alb de companie al acesteia, purtând un fir roșu la gât (autohtonizare regizorală, că tot vine mărțișorul) a fugit pe câmp, urmărit de o pisică: o grenadă neexplodată a ucis-o, aruncând în aer nenumărate flori roșii (imprimeul rochiei pe care i-o făcuse cadou).

Decorul închis, ca o sală de lectură dintr-o bibliotecă academică, e amenajat pe cinci paliere (bucătărie, sală de mese, sufragerie, dormitor, salon), toate ticsite cu elemente-document pentru prezent (plasmă, laptop), dar și pentru trecut (pendul, ceas de masă vechi, cărți de colecție, sfeșnic); bucătăria și sala de mese surprinse detaliat conduc înspre anii ’80-’90 (trecutul imediat, trauma comunismului e inserată subtil). Piesa ca și spectacolul, susținute de scenografie, sunt construite pe mai multe planuri suprapuse – ontologic, teatral, mental, temporal: real-imaginar/posibil, real-absurd, realist-simbolic, comic-sumbru, conștient-inconștient, trecut-prezent.

O nouă tipologie survine: dramcomedia (când grimasele din colțul gurii țin loc de râsete).  Iepurele – plușatul de câțiva metri manevrat de R.H. – apare pe neașteptate, imediat după momentul când cei trei oameni furnizează rețeta tocăniței de iepure; fredonează Sleepwalker, dansând haios, și vorbește despre frica de pisici, de abur, de tocăniță. Apoi este descompus în mod grotesc. Dar ”Times come to get up, before you break down. I know you’re on it”. Simbol al fricii și al fragilității umane, spune despre sine că are ”un umor de rahat”, lucru pe care T. îl afirmase despre Dumnezeu. Pentru că viața e o ironie nedreaptă și inconstantă. Nu mai e mult. Dacă la început îl visa pe diavol, acum îl visează pe Dumnezeu. De fapt, nu diavolul e dușmanul, nici măcar adversarul din război și nici doctorul, ci doar ”cel ce ne facem să credem lucruri neadevărate [uitate]” (orice nume i-am da).

Câmpul semantic al tocăniței de iepure este: frică, vis, memorie, repetiție, somn, moarte. Câmpul simbolic al ieșirii din traumă este: Tatăl, Fiul, Maria, ”vocea”. Primul om urmărește tăcut la TV, cu spatele la public, un video cu secvența filmată despre scena în care răsfoiește albumul foto cu Al doilea om. E distras. Dar gândurile sale și ale personajului filmat s-au armonizat. (Re)construcția în imaginație a trecutului personal s-a produs. Deopotrivă cu edificarea (estetică).

Scenele, separate în text prin pauze semnificative, sunt legate prin video mapping (picături uriașe de ploaie și un iepure care fuge) și sound (începutul melodiei de la Cloud Cult – muzica de carilon). Se folosește film în teatru/video la puterea a treia: scena din platou, filmată, apoi proiectată și vizionată – video cu scena filmată sau înregistrări live proiectate pe un panou în stânga scenei, direct pe oglinda centrală, pe panoul de proiecție coborât peste suprafața oglinzii, video cu interviul-interogatoriu la microfon monitorizat de D. (în ”laboratorul” din spatele oglinzii centrale).

Deși într-un rol de compoziție, Călin Chirilă lasă loc riscului (cele două înfățișări cu luminile aprinse în sală, reflectorizat și observat de ceilalți doi, așezați în primul rând, printre spectatori). Se mulează cu ușurință pe rol și trece prin diferite registre de interpretare, de la bufonerie/burlesc la elocvență plastică, deși interiorizată (când povestește cum i-a murit soția în război, scenă ce ține locul tuturor pasajelor poetice omise de regizor din finalul piesei). Doru Aftanasiu este sobru, își reține emoțiile, e mărturisitorul unei istorii incomode pentru protagonist. Mai afectat este D. (Ionuț Cornilă), dedicat profesiei și atins atât de trauma personală a lui T., cât și de traumele Europei (război, cruzime, fascism, discriminare). Numai în camera de montaj el devine imperturbabil și distant.

(Variațiuni pe modelul lui Kraepelin de Davide Carnevali, regia: Alexandru Dabija, scenografia: Dragoș Buhagiar, distribuția: Călin Chirilă/Tatăl/Primul om, Doru Aftanasiu/Fiul/Al doilea om, Ionuț Cornilă/Doctorul/Al treilea om și Radu Homiceanu, video designer: Andrei Cozlac, premieră națională: 19 februarie 2015, Sala Teatru la Cub, TNI)


Dana Tabrea


http://dyntabu.blogspot.ro/2015/03/reconstructie-versus-reamintire-o.html


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu